Být a nebít

by Alena 13. dubna 2012 08:36

Když tak po Hynkovi čtu jeho příspěvek Proč děti nebijeme ..., nedá mi to, abych k tomu pár slov nepřidala. 

Pro mě osobně je bití dětí nepřijatelné hlavně z toho důvodu, že pracuje se dvěma odpudivými prostředky, a to s bolestí a strachem.

Mnoho rodičů argumentujících pro možnost fyzických trestů/bití dětí se domnívá, že existují jakési dva druhy bití - bití násilnické, tedy v podstatě zlovolné trýznění a "bití výchovné". Domnívám se, že toto rozlišování ("...děti nemlátím, ale občas vychovávám i pomocí fyzických trestů...") je nebezpečný sebeklam, který zastírá fakt, že i "výchovné bití" je násilím, využívajícím, byť v menší intenzitě a se zdánlivě rozumným odůvodněním, stejné prostředky, tj. bolest a strach. Bití tedy nelze chápat jako přijatelný korektivní/preventivní prostředek, jde o selhání férové komunikace, a jak píše Hynek, je nebezpečným modelem.

Případy, které se v diskuzích o bití často objevují na straně zastánců, jsou většinou ukázkovými příklady nesmyslnosti fyzických trestů.

Často omílané zachraňování dětí skákajících pod kola automobilů je jasným příkladem toho, kdy využít fyzické převahy - tj. dítě mohu např. strhnout, zařvat na něj, nechápu ale význam toho, proč bych mu v takový nebezpečný okamžik měla ještě jednu ubalit. 

Opět často zmiňované dětské násilí na pískovišti či v dětském pokoji, do kterého je třeba rázně zasáhnout, je znovu příkladem, kdy může pomoci fyzická převaha - děti odtrhnu, zavalím, odnesu, izoluji, ale nezapojuji se do jejich vzájemného ubližování se svojí dávkou ubližování. Bití jako prostředek zamezení (dalšího) násilí je contradictio in adjecto, velmi špatný prostředek "boje za mír".

Nezvladatelný výrostek ubližující (i) rodičům, kterého je třeba čas od času "srovnat", je smutným příkladem toho, že chyba se stala už někdy dříve. Násilí nepomohlo a nepomůže.

Když se zamyslíme nad situacemi, kdy máme sklony uhodit, zjistíme, že bití je především ventilací vlastního hněvu, vyjádřením naší bezmoci a obav. Všichni je v sobě máme (hněv, bezmoc, obavy i zkratkovité sklony uhodit), a právě v těch momentech, kdy nejvíce vyvstávají je bití tím nejhorším možným zásahem.

 

Letmo bych se jen dotkla několika útrpných klišé, které se v souvislosti s diskuzí o bití dětí objevují:

"Mě doma také občas bili a vyrostl ze mě dobrý člověk." ... Vás doma také občas bili a I PŘESTO z vás vyrostl dobrý člověk.

"Kdyby mě doma tatínek občas ručně nesrovnal, buhví jak bych skončil. Dnes jsem mu za to vděčný." ... Vzpomínkový optimismus se tomu říká. Zkuste si vzpomenout, jak jste za to tatínka/maminku tenkrát nenáviděli. Jak vás to stejně neodradilo od dalších rebelií, jak vás to od rodičů vzdalovalo. Zeptejte se sami sebe, jestli chcete ve svých dětech (vůči sobě) vzbuzovat podobné pocity. "Ještě mi za to jednou poděkuješ!" nebo "Je to pro tvoje dobro!" ... to už zní jako z úst násilníka recidivisty,nikoli milujícího rodiče. 

"Lhát se nesmí! Když to nejde jinak, je potřeba zasáhnout silou." ... Všichni někdy lžeme (nebo?). Často ze strachu, z nevědomosti, z (více či méně předstíraného) ohledu, někdy z vypočítavosti. Děti to vědí a zažívají. Trestáme-li jejich přestupky bitím, věřím, že se spíš pokusí příště: a) lhát lépe, či b) neříkat nám raději nic. Kvůli bolesti či strachu se těžko naučí ctít pravdu.

"Strom se má ohýbat dokud je mladý." To je rada pro sadaře, v přeneseném významu snad pro ty, kteří se chtějí něčemu učit. Nejde o afirmaci pro rodiče s násilnými sklony. Stejně tak: "Škoda rány, která padne vedle." Považujeme dnes za nepřípustné, když někdo bije své rodiče, staré lidi, manželku. Věřím, že přijde doba,kdy nám bude stále divnější uhodit dítě. 

Vlastně mi přijde více fér, když rodič řekne - nezvládl jsem to, prostě mě vytočil, zatmělo se mi, nevěděl jsem jak dál, tak jsem mu ji natáhl. To je lidské (i když nepříliš humánní ;)), chápu to, ale to neznamená, že s tím souhlasím. Velmi mi ale vadí argumentace, která se tváří, jako kdyby bití dětí bylo výchovným prostředkem, nikoli selháním, byť v emocionálně vypjaté situaci.

P.S.: Nechápu, proč se diskutuje o ne/bití dětí do 4 let. Od 4 let povoleno? Školáci si už občas nějakou zaslouží? Návrat rákosky na obzoru? Aneb přijde/vrátí se doba, kdy učitel tu a tam udělí záhlavec či lupne jednu pravítkem přes ruku? Budou rodiče bít děti, děti rodiče, učitelé děti, děti učitele, rodiče učitele? ...

 

Komentáře (6) -

Jana
Jana
13. 4. 2012 14:20:12 #

Dovolím si vás citovat  "bití je především ventilací vlastního hněvu, vyjádřením naší bezmoci a obav"
Souhlasím bez výhrad. A právě proto, že jsme starší než naše děti či vnoučata, měli bychom tyto svoje
pocity krotit a snažit se dítěti vysvětlit, co nás rozlobilo a z čeho máme strach. Prostě zapojit mozek a ne
fyzickou sílu. Čím jsem starší, tím méně rozumím tomu, proč si dospělý člověk troufá na dítě, které se teprve
začíná ve světě orientovat a fyzicky ho trestá. Když mě naštve šéf, prodavač, kdokoliv - nedám mu pár facek.
Proč, když se umím v této situaci ovládnout vztáhnu ruku na dítě, ať jsou mu dva nebo patnáct let?!?
Děkuji za oba články Hynkův i Alenky. Jsem šťastná, že jsou mezi námi takoví lidé jako vy.
Hezké jaro, ať se daří, mějte se hezky a opatrujte se Smile
Jana

Hana Fořtová
Hana Fořtová
17. 4. 2012 15:12:40 #

Děkuji za článek Hynka a Aleny, který mě přiměl k tomu, aby znovu promyslela celý problém i své vlastní chování.  Souhlasím s uvedenými argumenty a domnívám se, že děti fyzicky trestáme zásadně v situaci, kdy nezvládneme vlastní emoce; uvedené argumenty, které Alena vyvrací, jsou pouze zpětně použitým neobratným ospravedlněním. Domnívám se však, že jádro problému je trochu jinde. Myslím, že zásadní otázkou nejsou FYZICKÉ tresty, ale problém NÁSILÍ, kterého se dospělí dopouštějí na dětech. Násilí může být fyzické či psychické a osobně se domnívám, že psychické trestání (výsměch, ponižování, např stání v koutě, poukázání na chování člověka před ostatními jako na divadle atd.) ve své podstatě více ničí důstojnost druhého člověka (v tomto případě dětí), nežli fyzický trest (např. plácnutí přes zadek) a je proto horší. Myslím, že místo rozlišení násilné bití a výchovné bití, o kterém mluví Alena, a které je opravdu liché, je možné rozlišit násilí chladné a kalkulované, které je ve své podstatě děsivé, a násilí, jenž je výsledkem hněvu, vzteku, prostě nezvládnutých emocí. Obě násilí jsou ve své podstatě špatná, ale pokud nám „vytečou nervy“ a plácneme dítě přes zadek s tím, že si později uvědomíme chybu svého jednání, snažíme se příště zareagovat jinak a poučit se, jedná se o zkrat, který lze pochopit, byť s ním nesouhlasíme. Redukovat násilí na fyzické tresty se mi zdá zjednodušující, neboť je vskutku lepší na dítě křičet nebo mu nadávat, než ho plácnout přes zadek? Špatně je obojí a člověk by se měl snažit vyvarovat se násilného chování ve všech směrech, nikoli pouze v rovině fyzické.
Také si nemyslím, že lze bez výhrad přijmout argument proti fyzickým trestům poukazující na to, že dospělí se mezi sebou také nebijí. Naše chování k dítěti je vedeno tím, že se jedná o dítě, nikoli o dospělého. Jak ukázal Rousseau, je třeba brát dítě jako dítě, nemít na něj nároky jako na dospělého jedince a nechovat se tak k němu, nýbrž respektovat jeho jedinečnost dítěte (a samozřejmě jeho jedinečnost lidské bytosti). Od dítěte nepožadujeme stejné věci jako od dospělého a nelze na něj ve všech ohledech vztáhnout zásady, kterými se mezi sebou řídí ve svém jednání dospělí lidé. Svévolné násilí na druhých je špatné, protože narušuje integritu druhého, našeho bližního (v tomto případě dítěte), nikoli proto, že ani dospělí se mezi sebou nemlátí.
Sama nevím, zda není potřeba ukázat dítěti např. plácnutím přes zadek bolest, kterou způsobuje samo druhým živým tvorům (když například trhá žížalu v půl, atd.)? Stačí mu danou věci vysvětlit, aniž bychom se ho dotkli? Chápe dítě v tuto chvíli vzájemnost svého jednání ?
Konečně myslím, že zakázat bití dětí zákonem je špatné, neboť zákon je dalším donucovacím prostředkem, zatímco otázka bití dětí by měla být řešena společenskou debatou, poukazem na etickou stránku věci a na vývoj našeho vnímání proti minulosti, pokrokem v tom dobrém slova smyslu, nikoli uložena vnější autoritou, v níž je potencialita násilí obsažena. Nesmyslnost zákonného zákazu odhaluje zmíněná otázka věkové hranice.
PS. Když přejdu od teorie ke konkrétnu, přiznávám, že mi nervy občas ujedou a že jsem svého syna několikrát přes zadek plácla. Snažím se, aby to bylo co nejméně, abych se z toho sama poučila a je pro mě nepředstavitelné, že bych své dítě fackovala či bila nějakým předmětem. Nejsem schopná se vždy ovládnout (v situacích, kdy jsem sama na dvě děti), ale snažím se toho vyvarovat.
Díky za článek, mějte se dobře
Hanka

Alena
Alena
19. 4. 2012 0:06:47 #

Ahoj Hanko,
samozřejmě mi to nedá, abych Ti nějak neodpověděla Smile.
Oba naše příspěvky na blog byly reakcí na článek o fyzických trestech a jejich případném zákazu, netýkají se tedy v ničem násilí psychického. To je téma sice spojité, ale v našich textech zcela ponechané stranou. Jistě by bylo zajímavé (a věřím, že na to jednou dojde) se o něm nějak soustavněji rozepsat, protože o jeho škodlivosti a zásadních dopadech není pochyb. (Navíc se domnívám, že tyhle dvě nestvůry často chodí spolu.) Předesílám tedy, že v názoru na jiné druhy násilí s velkou pravděpodobností nejsme ve sporu Smile, jen se o nich zatím nepsalo.
Hynek psal, že nebijeme děti – „Protože se nebijeme ani navzájem.“ Pochopila bych to tak, jak píšeš v jednom ze svých závěrů. Bere prostě dítě jako lidského jedince (a proto ho nebije). Ona je kategorizace na děti a dospělé trošku ošemetná. Ano, dítě není již z definice malý dospělý, vzhledem jeho nízkým věkem a stupněm vývoje daným (ne)schopnostem je potřeba přiměřených nároků a očekávání, ale toto dělení na děti/dospělé končí tam, kde se dotýkáme univerzální, společné tj. sdílené lidské podstaty, která překračuje (věkové) kategorie. Hynek tedy říká (zde/v tomto) k dětem jako k dospělým (ať Rousseau promine), protože v záležitosti fyzických trestů/násilí je potřeba přistupovat ke všem lidem stejně, právě proto, že jsou to lidé. Shodujete se tedy plně.
Jakmile se začne s kategoriemi děti/dospělí žonglovat, vše se jen zatemní. Vždyť Rousseauovo braní dítěte jako dítěte, nikoli jako dospělého, dotažené ad absurdum, by při změně optiky mohlo být bráno jako argument pro fyzické trestání dětí. (Dítě není dospělý, tj. je možné uplatňovat zvláštní přístupy, navrch posvěcené domněnkou o jejich prospěšnosti.) Prostě Rousseaua nejde vztáhnout na všechno.
Docela zajímavé mi přijde Tebou nadhozené téma, zda nějak dětem prakticky ukazovat bolest, kterou mohou způsobovat druhým tvorům. Tady bych prostě dětem věřila. Empatie je darem, který se zakládá na tom, že dokážu soucítit, aniž bych zakoušel stejné. Děti se s bolestí (duševní i fyzickou) setkávají i bez našeho aktivního přičinění, věřím, že se v nich časem na základě těchto, ale mnohem více pozitivních zážitků a vhodných modelů, schopnost empatie rozvine. Přijde mi to mnohem lepší než vzpomínka na to, jak mi maminka nad přetrženou žížalou jednu plácla či třeba mačkala ruku, abych pocítil stejné.
Juj, a k zákonu. Já osobně jsem pro uzákonění zákazu bití dětí. A to nejlépe dětí do 100 let. Raději do 120 bych tam napsala. Zákon je možné vnímat jako donucovací prostředek, ale já to vidím tak, že je právě tím, o čem píšeš (že by mělo být místo zákona) - je v podstatě vyjádřením společenského konsenzu (byť  jde o zákon trestní). Neloupíme, nekrademe a nevraždíme nikoli proto, že je to někde uzákoněno (předpokládám, že je ;), ale protože jsme se na tom nějak shodli, vžilo se to ... a uzákonilo. To, že se údajně mluvilo o zákazu bití dětí do 4 let, odhaluje jen jakousi společenskou nezralost tohoto tématu a věřím, že by se časem dospělo k onomu „lidi se nebijou!“, i když to povede přes „lidi do 4 let se nebijou!“ a „lidi do 6,5let se nebijou!“... (Vůbec mi vlastně přijde absurdní, že to tam někde jako není. Nebo je a „výchovné bití“ je nějak vyviněno? Zákon se vztahuje až na zletilé? ... Už to zkoumal Hynek. Potřebujeme výklad od těch práva znalých. Třeba nám to nějaký právník tady trochu okomentuje (Olgo?, Honzo?).) Společnost jistě vydebatovala, že např. znásilnění je nezákonné a trestné (i když např. znásilnění v manželství nebylo ještě před nějakou dobou v Německu trestným činem), ale přesto to raději někam zaznamenala a nenechala pouze na „vnitřní autoritě“. Ale jinak, samozřejmě, na společnost, ve které nebude třeba zákonů, se také těším.
Jsem ráda, že se o tom mluví, žes to sem napsala, a že jsem se nad tím díky tomu mohla zase trochu zamyslet. Jsem ráda za to, že se v mnohém shodneme, i když na to koukáme třeba trochu z jiných stran.
Zdravím všechny do HK!
A.
P.S. K té praxi – taky se mi stává, že se nejsem schopna ovládat (ať už v situaci, kdy jsem sama na dvě děti, či v podstatě občas v jakékoli rodinné sestavě ;)). Pak jsem směšná, trapná a patetická, asi se sklony k něčemu, co bych vlastně řadila psychickému násilí, např. k vyčítání a obviňování. Hrůza. Už aby to zakázali zákonem, snad si na to budu dávat větší pozor ;). (Trochu to zlehčuju, ale fakt bych se toho ráda zbavila ...)

jaruna
jaruna
19. 4. 2012 7:14:30 #

možná trochu jednoduché.... ale mně spolehlivě před použitím jakéhokoliv násilí na dětech ochrání představa, že se nade mnou tyčí fyzická hmota tak velká, jako jsme my dospělí v porovnání k dětem...tuto představu si vybavím vždycky, když k dítěti (vlastnímu či cizímu), přistupuji...hodně mi to pomáhá ovládat se

Alena
Alena
19. 4. 2012 9:03:49 #

To je náhodou pro "sklony k plácnutí" docela dobré Smile.  Ale před tím zdánlivě jemným psychickým násilím (uštěpačné poznámky, obviňování, rodičovská sebelítost, nálepkování etc) to moc nepomáhá. Sama jsem děti neuhodila, ale padají ze mě občas slova velmi nelaskavá a neláskyplná ... Ale pracuju na tom. Smile A.

Hana Fořtová
Hana Fořtová
4. 5. 2012 15:11:41 #

Ahoj Aleno,
Moje zpoždění je děsné, ale i když jsem se k tématu dostala po třech týdnech, chtěla bych se vyjádřit ke tvé reakci na můj komentář k vaším článkům. Myslím si, že Rousseauova distinkce dítěte a dospělého je v mnoha ohledech zásadní, nesmazává samozřejmě základní fakt, že člověk je od počátku lidskou bytostí a jako takový se rodí do svobody a má určitá práva. Šlo mi primárně jen o to, že je ošemetné argumentovat poukazem na dospělé. Ostatně to, že nedám šéfovi či prodavaši pár facek, jak o tom píše Jana, nemusí být díky mým etickým normám, ale v důsledku konvencí a mravů. Proto si myslím, že je důležitý poukaz na důstojnost lidského jedince prostě, ať již se jedná o dospělého nebo o dítě.
Hodně složitá je otázka zákonného postihu za fyzické tresty na dětech, jsem poměrně zásadně proti takovému zákonu, pokusím se to teď osvětlit. Souvisí to s rozdělením násilí na fyzické a psychické, jak jsem naznačila minule, respektive s tím, že toto dělení je problematické, protože podle mě nejen, že ty věci spolu souvisejí, myslím, že jsou výrazem jednoho a téhož, násilného narušení svobodného prostoru druhého, jež musí být ospravedlněno, je-li to v některých případech vůbec možné.
Problém se zákonem se mi zdá dvojí: za prvé formulace samotného zákona, za druhé jeho praktický dopad. K prvnímu bodu. Téma samotné je velmi složité, protože zasahuje do oblasti rodiny a takový zásah je v liberálním státě sám o sobě problematický a musí být velmi dobře zdůvodnitelný (viz např. otázka ospravedlnitelnosti zásahu státu do toho, jak budu vychovávat své dítě, zda ho nechám očkovat, u nás se řeší i to, jak ho pojmenuji atd.). I z toho důvodu není lehká otázka znásilnění v rámci manželství, kterou zmiňuješ. Avšak na rozdíl od fyzických trestů dětí se mi zdá být znásilnění přeci jen snazší vymezit než „bití“ dětí. Je plácnutí už „bití“? A mačkání ruky? Dá se to vůbec vžydcky poznat? A co když na dítě křičím a jsem na něj sprostá? Bude trestáno bití i doma, nebo jen na veřejnosti? A kdo bude svědčit, kolemjdoucí, sousedé, něbo snad někdo z rodiny? Co se týče praktického dopadu zákona, mám strach, že podobný zákon se obrátí proti dětem i proti rodičům, kterým „ujedou nervy“. Takový zákon je vyzývá k pokrytectví (na veřejnosti se chovat jinak než doma, kde mě nikdo „nešpicluje“), k vyděračství (svědků a snad i dětí) a práskačství, posiluje v lidech tedy samotné negativní rysy. Obávám se, že daná věci je příliš jemná na složitá na jednoznačný sloh a styl zákonů, který musí přesně vymezit a určit skutky. Ano, my neloupíme a nevraždíme nikoli proto, že je to v zákoně, ale protože to považujeme za morálně špatné. Avšak zákon je především pro ty, které jen strach z postihu a z trestu drží v poslušnosti k normám, na kterých se společnost shodla.
Vnášet trest a postih dovnitř rodin rozbíjí jakoukoli její jednotu. Pokud muž znásilňuje svou ženu, těžko můžeme o nějaké jednotě mluvit, ale myslím, že tento přípak je dost vzdálený tomu, když někdo plácá dítě přes zadek nebo ho i fackuje. Zlepší se jeho vztah k dítěti poté, když na dním bude viset hrozba z trestního postihu? Nebylo by účinnější, kdyby se to ten člověk styděl udělat, kdyby mu v tom bránily konvence dané společnosti a dané jednání by nebylo přijatelné? Nebo v ještě lepším případě, pokud by si sám uvědomil, že to nikam nevede a vzájemný vztah tím jen trpí? Myslím, že zákon by pouze vedl k vyhrocení situace v rodinách, v nahrazení jednoho násilí (fyzického) jiným (psychickým), k posílení negativních vlastností a emocí. Nelze vše postihnout zákonem a myslím, že tato věc mezi to patří a že se má zákon omezit na případy týrání, kdy rodič (dospělý) znásilnil přirozené právo, jak by řekli klasičtí autoři, který na jedné straně hlásí poslušnost dítěte vůči rodiči, na druhé straně stanoví rodiči povinnost postarat se o dítě a vychovat jej. Dospělý člověk má nad dítětem autoritu a ta by neměla být vynucována násilím, na druhou stranu nepřípustnost násilí nelze podle mého soudu vynutit zákonem, ale pouze konsensem společnosti a všeobecne přijímanými etickými normami, které se v čase vyvíjejí a když pohlédneme na dějiny, tak je zřejmé, že směřují k větší humanitě, takže myslím, že jsme na dobré cestě.
Díky za téma, těším se, až vše budeme moci probrat osobně.
Hanka

Přidat komentář

biuquote
  • Komentář
  • Náhled
Loading

O nás

Alfred, Ida, Ema,
Alena, Hynek
Spolu, spokojeně, udržitelně

Rodinné hospodářství 
Jizerské hory

Napište nám email

Biobedýnky


Archív

Komentáře

RSS komentářů